Thomas Evertsson, VD på Willys

Den 3 oktober hade vi nöjet att ha Thomas Evertsson, VD på Willys, hos oss på lunchen. Det blev en väldigt intressant och lärorik timme om Willys, dagligvarubranschen i stort, trender och förändring. Se intervjun med Thomas nedan!

Willys har drygt 200 butiker utspridda över hela landet. Man har 8000 anställda som tillsammans talar 35 språk. 2 miljoner kunder handlar på Willys varje vecka och omsättningen är 27 miljarder. Fantastiska siffror, men den största överraskningen för undertecknad var nog ändå att Willys är det femte största företaget i Göteborgsregionen. Endast AB Volvo, Volvo Cars, SKF och Stena är större. Imponerande! Detta innebär också att man står för hela 59% av Axfoodkoncernens omsättning.

Willys affärsidé är enkel: ”Sveriges billigaste matkasse”. Detta är paradgrenen enligt Thomas och man jobbar intensivt med att säkerställa att det är så. I den svenska dagligvarubranschen står Willys för en femtedel, men tittar man internationellt är man en liten aktör med sina 27 miljarder. Walmart är överlägset störst med 5100 miljarder!

Thomas konstaterar att svenskarna är ett matälskande folk. 80 % uppger att de är mycket eller ganska intresserade av mat och matlagning. Men trots att matinspiration är en jättemarknad (det utkommer en kokbok per dag i Sverige), så lagar vi i stort sett samma mat idag, som för 30 år sedan och köttfärssås med spagetti toppar listan även i år. Vi håller oss helt enkelt till våra favoriter och det är främst på helgerna som vi tar ut svängarna i köket.

Thomas ser fyra trender i branschen: Hälsa och hållbarhet, pris, e-handel och digitalisering samt branschglidning. Inom hälsa så är den starkaste trenden vegetarianism och ett minskat köttätande. Vad gäller lågpris, så ser man många lågprisbutiker såsom Rusta, Jula, Biltema och Dollarstore breda ut sig. Vi äter alltmer utanför hemmet, vilket har lett till att färdigmatsortimentet på Willys växer, då man vill konkurrera med restaurangerna och hämtmaten. Slutligen så ser man hur allt fler handlar sin mat på nätet och Thomas frågar sig om ett nytt paradigmskifte är att vänta.

En ögonöppnare för svårigheten med näthandel med mat blir Thomas jämförelse med att köpa en bok på nätet. När Adlibris stoppar en bok i ett paket och skickar iväg det, kan inte mycket gå fel. När Willys ska leverera upp till fyra kassar med rätt innehåll, en blandning av frys-, kyl- och torra varor, där några är riktigt ömtåliga (tänk ägg), vid en viss tidpunkt, kan man förstå utmaningen. Tack Thomas för ett riktigt bra föredrag och lycka till med det fortsatta arbetet att leverera Sveriges billigaste matkasse!

….