Kalenderöversikt

21okt

Inspiration, pepp och goda exempel! ”Mitt i karriären”.

Välkommen till rekryteringsevent för dig som är ”mitt i karriären”!

I juni skickade vi ut ett nyhetsbrev till alla medlemmar, där vi redogjorde för de utmaningar som HHGA står inför. Vi har sedan många år ett vikande medlemstal och vi har pratat mycket om detta, men nu är det dags att kavla upp ärmarna! Vi vill bli fler och HHGA behöver din hjälp!

Hur börjar vi?

Om var och en av oss inspirerar en enda person att bli medlem, så blir vi plötsligt väldigt många fler. Om vi blir fler kan vi bredda vårt program och göra fler bra saker. Fundera på vilka av dina studiekamrater/kollegor/släktingar som är handelsalumner och som du vill bjuda in i vår gemenskap.

Alla är inte lika bekväma med att värva medlemmar och behöver kanske litet pepp. Vi kommer var tredje vecka att ha ett webinar där kan vi inspirera och peppa varandra med goda exempel på hur vi själva gjort för att rekrytera en medlem. Webinarierna kommer att vara uppdelade i åldersgrupper, eftersom vi ofta rekryterar på olika sätt i de olika åldersgrupperna. Webinarierna blir ett forum för oss alla som värnar om HHGA:s fortlevnad. Man deltar om man vill!

Hjärtligt välkommen!

Tid: onsdag 21/10 kl 12:15-13:00.
Plats: Eventet genomförs som ett webinar. Länk till webinariet skickas ut på morgonen den 21/10.

Anmäl dig här 

Hjälp oss att dela våra aktiviteter i sociala medier och berätta för andra alumner om vår verksamhet, våra aktiviteter, mentorprogram och nätverk.

Många av våra medlemmar uppskattar HHGA för att medlemskapet ger tillgång till ett bra nätverk för karriär och utveckling, intressanta föreläsningar och roliga sociala aktiviteter. Att man också deltar i eller stöttar mentorprogrammet skapar massor av energi och insikter för unga människor som vill komma vidare i sin utveckling.

22okt

Tillsammans utvecklar vi Västsverige! Charlotte Ljunggren, Swedavia

Välkommen till ett lunchwebinar med Charlotte Ljunggren, Direktör för marknad och kommersiell utveckling på Swedavia (och fd flygplatsdirektör på Landvetter)!

Swedavia är ett statligt ägt bolag som driver tio av Sveriges största flygplatser, bland andra Landvetter. Verksamheten finansieras helt med intäkterna från Swedavias tjänster och produkter.

Mellan åren 2012-2019 var Charlotte Flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Flygplats. Hon lyckades då öka resandet med 40 procent, bla genom att öka antalet flygbolag och flyglinjer. Charlotte Ljunggren är idag direktör för marknad och kommersiell utveckling för Swedavias alla 10 flygplatser. Var med och lyssna på hur hon tänker att Västsverige och Landvetter flygplats som logistikhub ska trotsa utmaningarna i spåren av Covid-19 och ta ännu ett kliv uppåt.

Tid: torsdag 22/10 kl 12:30-13:15.
Plats: Eventet genomförs som ett webinar. Länk till webinariet skickas ut på morgonen den 22/10.

Anmäl dig här!

Swedavias uppdrag från staten är att inom affärsmässiga ramar aktivt medverka i utvecklingen av transportsektorn och bidra till att transportpolitiska mål uppnås.

02nov

Caroline Farberger- yrkeskvinna och familjefar

Foto: Andreas von Gegerfelt

Handelsalumnen (tillika Chalmersalumnen) Carl Farberger gjorde en lysande karriär med allt högre chefsbefattningar, från McKinsey till VD-posten på ICA Försäkring. Men det var något som skavde. En känsla av att kroppen inte stämde överens med könsidentiteten. Tankeprocessen ledde till en livsavgörande förändring. En eftermiddag på hösten 2018 gick Carl hem som man och nästa dag gick han till jobbet som Caroline, i dräkt och målade naglar.

När hon var man levde Caroline i övertygelsen att näringslivet är jämställt och att hon själv var en jämställd ledare. Två år som kvinna har fått henne att inse att det finns stora skillnader i hur män och kvinnor bemöts. Inkludering har blivit ett ledord.

Idag lever Caroline fortfarande med sin fru och barnen kallar henne pappa. Hon har sommar- och vinterpratat och blev 2019 Årets HBTQ på QX-galan. Caroline är just nu aktuell med sin biografi ”Jag, Caroline” som kommer ut den 26 oktober. Missa inte detta spännande webinar, där Caroline delar med sig av sin personliga resa och sina insikter om manligt och kvinnligt ledarskap, utifrån sitt helt unika perspektiv!

Tid: måndag 2/11 kl 12:15-13:00.
Plats: Eventet genomförs som ett webinar. Länk till webinariet skickas ut på morgonen den 2/11.

Anmäl dig här!

10nov

Vägen till styrelseuppdrag

Styrelsearbete utvecklas och moderniseras hela tiden. Hur kommer man i kontakt med seriöst styrelsearbete och vilka förkunskaper krävs?

Tre experter inom bolagsbyggande, styrelsearbete och styrelserekrytering deltar i panelen för att beskriva sina vägar till styrelsearbete samt ger sin syn på hur modernt styrelsearbete ser ut idag, inklusive i tider av Corona-epidemin.

Klementina Österberg, VD för GU Ventures och Årets Finansprofil 2020. Klementina har under de senaste 20 åren varit med och byggt StartUpmiljön GU Ventures, de senaste 14 åren som VD. De har skapat mer än 190 bolag, några idag globala och världsledande inom sitt område. Klementina arbetar även i flera styrelser och fonder, både som ordförande och ledamot. I sina olika roller är kunskapsförsörjning av rätt styrelsekompetens en daglig fråga för henne och hennes kollegor.

Karl Malmström, koncernchef, styrelsearbetare och investerare. Efter en karriär som ekonomichef och VD för både ägarledda och noterade bolag samt som affärsrådgivare köpte Karl in sig i ett IT företag. Detta är nu utvecklat till en grupp av bolag. Styrelsearbetet består idag både av egna investeringar och arbete som extern ordförande. Med sitt stora nätverk är Karl en person som får många frågor om var man hittar rätt person till aktuell styrelserekrytering.

Johan Gustafsson, serieentreprenör, VD och styrelsearbetare. För drygt sex år sedan var Johan med och grundade hälsoteknikbolaget Visiba Care för att utveckla en teknisk plattform som gör det möjligt för vårdgivare att erbjuda digitala vårdmöten och en AI-lösning som hjälper till att guida patienten rätt i vårdkedjan. Med gedigen sälj- och entreprenörsbakgrund har han lett bolaget genom en stark tillväxtresa. I september gjorde de sin senaste kapitalrunda och tog in 100 miljoner. För att hantera denna resa var de tidiga med att ta in extern styrelsekompetens. Detta arbete har fortsatt och allt eftersom bolaget har utvecklats har de bytt och kompletterat med den styrelsekompetens bolaget då behöver.
____________________________________________________________

Eventet är ett samarrangemang mellan HHGA, Styrelseakademien Västsverige och HCG (Handels Corporate Governance)! Antalet fysiska platser är mycket begränsat. Först till kvarn gäller. Seminariet kommer även att sändas live för er som inte har möjlighet att delta på plats. Länk skickas ut under förmiddagen till dem som deltar digitalt. Uppge i anmälan om du vill delta fysiskt eller digitalt.

Tid: tisdag 10/11 kl 15:00-17:00
Plats:
Deltar fysiskt: Grant Thornton, Östra Hamngatan 26, Göteborg
Deltar digitalt: Länk till livestreamingen skickas ut på fm samma dag.

Varmt välkomna önskar Handelshögskolans Alumniförening, Styrelseakademien Västsverige och Handels Corporate Governance!

Anmäl dig här!

24nov

OBS Nytt datum! LinkedInkurs – Hur du får ökad synlighet och affärer genom LinkedIn

OBS! Nytt datum för denna utbildning! 

Med anledning av den fortsatta spridningen av coronaviruset Covid-19, ställer vi tillsvidare in alla fysiska event. Läs mer här!

Detta event har vi skjutit fram till 24 november. Anmälan kan ske längre fram i höst.

Många företag tror sig ha en aktiv roll på LinkedIn. Hur är det på ditt företag? Är det marknadsavdelningens roll att skapa content som läggs på företagssidan och sedan delas ut av kollegorna? Är det verkligen rätt väg att gå? Eller har ni kanske inte ens någon aktivitet för att ni inte känner er bekväma med plattformen? Utmaningarna är många för bolag som vill ta en plats på världens största affärsnätverk, men gör man det på rätt sätt finns det stora möjligheter.

Välkommen till en kväll där Alexander Johansson från Marketmatch utbildar oss inom LinkedIn och ger oss verktygen för att skapa fler affärsmöjligheter. Under utbildningen varvas teori med praktik. Utbildningen lämpar sig bäst för dig som är företagare/marknadsförare/säljare/HR inom B2B.

Utbildningens innehåll:

– Do´s and dont´s
– Grundläggande strategi
– Tips och trix för hur du praktiskt kan jobba
– Hur du undviker ”content-ångest”
– mm.

Tid: tisdag 24/11 kl 17.00-19.30 ca.
17:00-17:30 Fika
17:30-19:30 Utbildning
Plats: TBD
Fritt inklusive förtäring.

Tag med din dator!

Om Alexander Johansson:
Utbildade sina kollegor på ABB i LinkedIn redan 2014. Gedigen erfarenhet från en mängd branscher och jobbat med marknadsföring och försäljning i 20 år. Hjälper företag med deras varumärke och marknadsföring, samt hyr ut marknadskonsulter i egna bolaget Marketmatch.