Kalenderöversikt

21apr

Business Intelligence training, how to analyze data for business innovation

Business Intelligence training, how to analyze data for business innovation

I denna kommande training har Young Alumni kommittén bjudit in två kunniga föreläsare inom data analytics.

Du kommer att få en generell introduktion till business intelligence (BI) och hur det vanligtvis används på företag, insikt i ett antal exempel case samt en kort demo av ett analysverktyg. De som är nyfikna att prova på verktyget får även möjlighet att starta en 30 dagars gratis trial. Om man fortfarande är student kan man även få ett års gratis tillgång.

Tid: 21/4  kl 18:00-19:00

Plats: Eventet genomförs som ett webinar. Länk till eventet skickas ut på morgonen den 21/4. Senaste dag för anmälan är den 20/4.

Whether you are a primarily Swedish or English speaker, you are most welcome to attend.

Anmäl dig här /Register here

22apr

Olof Manner – Ekonomin mot ljusare tider – men för tidigt blåsa faran över

Olof Manner, Swedbank  – Ekonomin mot ljusare tider – men för tidigt blåsa faran över!

I ett rykande aktuellt webinar följer vi upp Olofs insiktsfulla rapporter från förra året, då han senast gästade oss. Vad har hänt sedan sist? Kom med och lyssna på Olof Manner, senior rådgivare på Swedbank och alumn från Handels i Göteborg, när han pratar om pandemi, vaccinering, ekonomisk återhämtning och geopolitik. Missa inte detta!

Tid: torsdag 22/4 kl 12:10-12:55.
Plats: Eventet genomförs som ett webinar. Länk till webinariet skickas ut på morgonen den 22/4. Anmälan senast 21/4.

Detta event står HHGA:s seniorkommitté värd för. Hjärtligt välkommen!

Anmäl dig här

Om Olof Manner:

  • Mer än 30 års erfarenhet av finansmarknaden
  • 25 år på Öhman Fondkommission i olika befattningar, bl.a. räntechef, Vice VD och Senior Advisor
  • Chef för Analysen på Swedbank i 3 år
  • Idag Senior Advisor på Swedbank
  • Sitter med i Dagens Industris Skuggdirektion, inför Riksbankens direktionsmöten
  • Finanskrönikör i Affärsvärlden
  • Reservofficer
05maj

Årsmöte HHGA 2021

 

 

 

 

 

 

Välkommen till årsmöte med HHGA!

Pga rådande omständigheter håller vi även i år årsmötet digitalt. Ambitionen är att hålla mötet kort och koncist. De som anmält sig får en länk till mötet per mejl senast på morgonen den 5 maj. Val kommer att ske med ett fullmaktsförfarande. Vi återkommer med information om detta.

Tid: onsdagen den 5 maj klockan 17:00
Plats: Årsmötet genomförs digitalt på Teams.

 

Val av styrelseledamöter. Valnämndens förslag.
Valnämndens protokoll 

 

Årsredovisningar
– Årsredovisning HHGA 2020 kommer snart!

– Årsredovisning Minnesfonden 2020 kommer snart!
– Årsredovisning Resestipendiefonden 2020 kommer snart!

 

Motioner

Motion a) Redovisning av kostnader och intäkter

Motion b) Översyn av stadgar

Motion c) Eget rum, anslagstavla och TV-monitor på Handelshögskolan, samt ny samlingslokal för medlemmarna.

Motion d) En mindre skrift med titeln Handelsgestalter.

Motion e) Historiedokumenten om Västra Kretsen av Svenska Civilekonomföreningen samt Handels Vänner tillgängliga på föreningens hemsida.

 

Anmälan här! (endast medlemmar ej gäst)

 

Årsmötets dagordning

  1. Val av ordförande att leda förhandlingarna
  2.  Val av två justeringsmän
  3.  Val av sekreterare
  4.  Årsmötets behöriga utlysande
  5.  Styrelsens årsredovisning för senaste räkenskapsår
  6.  Revisionsberättelse för senaste räkenskapsår
  7.  Fastställande av balans- och resultaträkningar samt disposition av tillgängliga vinstmedel  alternativt behandling av förlust
  8.  Ansvarsfrihet för styrelsens förvaltning
  9.  Årsavgift till föreningen för kommande kalenderår
  10.  Fastställande av antalet styrelseledamöter
  11.  Val av styrelseordförande och vice ordförande
  12.  Val av övriga styrelseledamöter
  13.  Anmälan av två styrelseledamöter utsedd av Handelshögskolans i Göteborg studentkår
  14.  Val av två revisorer och två suppleanter
  15.  Val av fyra ledamöter i valnämnd
  16.  Behandling av ärende som styrelsen hänskjutit till stämman eller enskild medlem skriftligen  anmält till styrelsen för behandling vid mötet senast en månad före årsmötet.

 

Ordförande och vice ordförande väljs för en mandattid om ett år.
Övriga ledamöter väljs för en mandattid om två. Studerandeledamot utses för en
mandattid om ett år.

11maj

International networking – How small and medium-sized companies create cross border opportunities? Professor Sylvie Chetty

International networking – How small and medium-sized companies create cross border opportunities? Professor Sylvie Chetty

Social and business networks are great ways for small and medium-sized companies to create cross border opportunities. Which factors are important and how has the pandemic altered the scenario?

HHGA together with The School of Business, Economics and Law welcome all alumni to this webinar with Professor Sylvie Chetty, member of the Elof Hansson Visiting Professor Programme in International Business and Trade at the School.

Sylvie Chetty was the Director of the Centre for Entrepreneurship at the University of Otago, New Zealand. She lives in New Zealand and also has Visiting Professor positions at Uppsala University, Sweden and University of Eastern Finland. Her research interests are to discover how small and medium-sized enterprises (SMEs) use their social and business networks to create opportunities and to innovate, as well as to overcome the challenges such as lack of resources and knowledge about foreign markets.

Programme:
• Per Cramér, Dean, School of Business, Economics and Law
• Kristina Sandström, Operational manager, HHGA
• Professor Sylvie Chetty, University of Otago, New Zealand
• Q & A, with questions from the audience via the chat function

DATE & TIME: Tuesday May 11, 2021, 08.00-09.00 CET (Gothenburg time)
PLACE: Webinar, Zoom
The webinar will be conducted in English.

For additional details on Professor Chetty’s research:
• Visiting Professor of International Business from University of Otago, New Zealand
• Focus on entrepreneurs keen to get out into the world

Register here (link will be sent to all registered attendees 1-2 days prior to the event)

18maj

Sharing experience – Big Tech & Big Dreams – Lessons learned from the Big 5

Sharing experience – Big Tech & Big Dreams – Lessons learned from the Big 5

I ett helt nytt koncept som vi kallar ”Sharing Achievements” bjuder kommittén Young Alumni in tidigare alumner som delar med sig av sina erfarenheter och lessons learned, några år efter avslutade studier.

Kvällens tema: Framtidens Big Tech, möt alumner som jobbar eller har jobbat på världens just nu mest lönsamma bolag.

Whether you are a primarily Swedish or English speaker, you are most welcome to attend.

Tid: 18/5  kl 18:00-19:00

Plats: Eventet genomförs som ett webinar. Länk till eventet skickas ut på morgonen den 18/5. Senaste dag för anmälan är den 17/5.

Anmäl dig här! Register here!

 

30sep

På gång! Vägen till styrelseuppdrag

OBS! Nytt datum meddelas senare! Styrelsearbete utvecklas och moderniseras hela tiden. Hur kommer man i kontakt med seriöst styrelsearbete och vilka förkunskaper krävs?

Tre experter inom bolagsbyggande, styrelsearbete och styrelserekrytering deltar i panelen för att beskriva sina vägar till styrelsearbete samt ger sin syn på hur modernt styrelsearbete ser ut idag, inklusive i tider av Corona-epidemin.

Klementina Österberg, VD för GU Ventures och Årets Finansprofil 2020. Klementina har under de senaste 20 åren varit med och byggt StartUpmiljön GU Ventures, de senaste 14 åren som VD. De har skapat mer än 190 bolag, några idag globala och världsledande inom sitt område. Klementina arbetar även i flera styrelser och fonder, både som ordförande och ledamot. I sina olika roller är kunskapsförsörjning av rätt styrelsekompetens en daglig fråga för henne och hennes kollegor.

Karl Malmström, koncernchef, styrelsearbetare och investerare. Efter en karriär som ekonomichef och VD för både ägarledda och noterade bolag samt som affärsrådgivare köpte Karl in sig i ett IT företag. Detta är nu utvecklat till en grupp av bolag. Styrelsearbetet består idag både av egna investeringar och arbete som extern ordförande. Med sitt stora nätverk är Karl en person som får många frågor om var man hittar rätt person till aktuell styrelserekrytering.

Johan Gustafsson, serieentreprenör, VD och styrelsearbetare. För drygt sex år sedan var Johan med och grundade hälsoteknikbolaget Visiba Care för att utveckla en teknisk plattform som gör det möjligt för vårdgivare att erbjuda digitala vårdmöten och en AI-lösning som hjälper till att guida patienten rätt i vårdkedjan. Med gedigen sälj- och entreprenörsbakgrund har han lett bolaget genom en stark tillväxtresa. I september gjorde de sin senaste kapitalrunda och tog in 100 miljoner. För att hantera denna resa var de tidiga med att ta in extern styrelsekompetens. Detta arbete har fortsatt och allt eftersom bolaget har utvecklats har de bytt och kompletterat med den styrelsekompetens bolaget då behöver.
____________________________________________________________

Eventet är ett samarrangemang mellan HHGA, Styrelseakademien Västsverige och HCG (Handels Corporate Governance)! OBS! Vid frågor, kontakta Styrelseakademien på mejladress ann.hellner@styrelseakademien.se Seminariet kommer även att sändas live för er som inte har möjlighet att delta på plats. Länk skickas ut under förmiddagen till dem som deltar digitalt.

Ny Tid: Datum ej beslutat! 15:00-17:00
Plats:
Deltar fysiskt: Grant Thornton, Östra Hamngatan 26, Göteborg
Deltar digitalt: Länk till livestreamingen skickas ut på fm samma dag.

Varmt välkomna önskar Handelshögskolans Alumniförening, Styrelseakademien Västsverige och Handels Corporate Governance!

Anmäl dig här!

30sep

På gång! LinkedInkurs – Hur du får ökad synlighet och affärer genom LinkedIn

OBS! Nytt datum kommer senare! 

Med anledning av den fortsatta spridningen av coronaviruset Covid-19, ställer vi tillsvidare in alla fysiska event. Läs mer här!

Många företag tror sig ha en aktiv roll på LinkedIn. Hur är det på ditt företag? Är det marknadsavdelningens roll att skapa content som läggs på företagssidan och sedan delas ut av kollegorna? Är det verkligen rätt väg att gå? Eller har ni kanske inte ens någon aktivitet för att ni inte känner er bekväma med plattformen? Utmaningarna är många för bolag som vill ta en plats på världens största affärsnätverk, men gör man det på rätt sätt finns det stora möjligheter.

Välkommen till en kväll där Alexander Johansson från Marketmatch utbildar oss inom LinkedIn och ger oss verktygen för att skapa fler affärsmöjligheter. Under utbildningen varvas teori med praktik. Utbildningen lämpar sig bäst för dig som är företagare/marknadsförare/säljare/HR inom B2B.

Utbildningens innehåll:

– Do´s and dont´s
– Grundläggande strategi
– Tips och trix för hur du praktiskt kan jobba
– Hur du undviker ”content-ångest”
– mm.

Tid: Datum meddelas senare.
17:00-17:30 Fika
17:30-19:30 Utbildning
Plats: TBD
Fritt inklusive förtäring.

Tag med din dator!

Om Alexander Johansson:
Utbildade sina kollegor på ABB i LinkedIn redan 2014. Gedigen erfarenhet från en mängd branscher och jobbat med marknadsföring och försäljning i 20 år. Hjälper företag med deras varumärke och marknadsföring, samt hyr ut marknadskonsulter i egna bolaget Marketmatch.