Allt börjar med dig!

Lunchföreläsning

IMG_7372

Kaj Pedersen, ledarskapscoach, MT-gruppen

ALLT BÖRJAR MED DIG SJÄLV…

Vad är din mentala grundinställning till din omgivning och allt som sker i den? Ser du att glaset är glaset halvtomt eller halvfullt? Är dina tankar mer positiva eller mer negativa? Din mentala attityd och inställning är på väldigt många sätt avgörande för det du både upplever och det du vill uppnå i livet.

Kaj Pedersen, mental tränare och ledarskapscoach, menar att det är din inställning som avgör hur du mår, hur du presterar och faktiskt också hur andra ser på dig. Kaj har tränat många chefer, medarbetare och idrottsmän till att prestera bättre genom mental träning. Det är också ett faktum att  fler och fler arbetsplatser idag ser på beteenden, mental inställning och attityder som viktiga framgångsfaktorer hos medarbetare.

HUR VÄNDER MAN MOTGÅNG TILL FRAMGÅNG?

Kaj inleder med att berätta om sig själv och första gången han skulle föreläsa för en stor publik på 3000-4000 personer. Han var nervös, stressad och svettades. Det gick inte alls som det var tänkt
– hans första tanke var “Kaj är dålig”. Men man är inte dålig som människa när man misslyckas
– det var inte människan Kaj som var dålig utan han gjorde ett mindre bra framförande. Det är lätt att tänka att man som människa är dålig när man möter motgångar.

Hur gör man då specifikt för att få en positiv inriktning och ett positivt tänk? Hur kan vi hantera de situationer som dyker upp?

Vi är alla olika, en del med till synes dåliga förutsättningar är duktiga på att skapa sig framgång. Andra har det inte lika naturligt utan måste träna hårdare på det. Men faktum är att vi alla kan träna på vårt inre klimat och vår inre styrka. Mental träning är en fantastisk möjlighet att uppnå bestående positiva förändringar på alla plan i livet, säger Kaj. En serie av dagliga små beslut påverkar våra liv.

TIPS PÅ SMÅ BESLUT SOM PÅVERKAR OSS POSITIVT

– Gå upp varje morgon och le mot dig själv i spegeln, du kan till och med dra till med ett högt “tjena snygging” eller ge en stor puss mot dig själv.
– Bryt fokus och tankemönster. För att lyckas med det måste man först bli medveten om vilka tanke- strukturer man faktiskt har. Vi tänker ca 65 000 tankar om dagen och vi kan påverka våra tankar mer än vad vi tror men det kräver medvetenhet och träning. Vi tränar mentalt hela tiden utan att tänka på det, men är man medveten om hur och vad man tänker blir träningen effektiv.
– Älta de bra sakerna – vi är väldigt bra på att älta oförrätter och dåliga saker som hänt. Fokusera om och älta de bra sakerna!
– Välj vad du vill fokusera på! Redan på morgonen kan du bestämma dig för att ”idag ska jag leta efter de goa sakerna i min kollega. Jämfört med ”nu jävlar ska han få idag” eller något liknande som man lätt kan tänka.Vi kan också välja hur man tänker och agerar när man kommer hem från jobbet, även om man är trött och kanske haft en tuff arbetsdag.
– När du får beröm säg Ja! Och tack. Släng inte iväg komplimanger och beröm. Sätt dem på pluskontot som du sen kan nalla på när du har en jobbig dag.
– Var stolt när du gör något bra eller lyckas med något. En segergest eller ett “yes!” gör att känslan går in i hela kroppen.
– Kolla upp saker istället för att göra antaganden. Tänk inte “det är ingen idé” utan kolla upp först hur det verkligen ligger till.
– Utmana sig själv varje dag, hoppa utanför komfortzonen.
– Ha visioner och drömmar, det är en nödvändighet och drivkraft för oss om vi vill utvecklas.

ATT KÄNNA TACKSAMHET OCH GE BERÖM

Tacksamhet är en av de största och viktigaste sakerna vi kan förändra. Att fundera och fokusera på vad som varit bra under dagen och känna tacksamhet för det förändrar vårt inre klimat. Tacksamhet kan man träna på varje dag.

Fråga sig själv: Vad har varit bra idag? Vad har jag att vara tacksam för? Man kan ge sig själv påminnelser varje dag om tacksamhet, det kan vara lappar, en påminnelse i mobilen eller en bok som man skriver i varje kväll. Välj det sätt som passar dig bäst. Att ge beröm till andra är också en sak vi lätt kan förändra och bli bättre på. Att ge beröm till andra gör också att vi själva mår bra.

Med obotligt smittsam energi, allvar varvat med humor och energi lämnade Kajs föreläsning ingen av oss oberörd. Vi i publiken var högst delaktiga både genom öppna frågor och de praktiska övningar vi gjorde. Kaj gav oss enklatips och verktyg som hjälper att stärka den egna motivationen, sätta attraktiva mål och att tänka positivt.

Stort tack Kaj för en inspirerande föreläsning!

Kaj Pedersen är licensierad mental tränare sedan 15 år tillbaka och arbetar tillsammans med Mia Törnblom i MT-gruppen. MT-gruppen ärett företag som arbetar efter ledorden inspiration, engagemang och ansvar. MT-gruppen arbetar över hela Sverige och har kontor i Stockholm och Göteborg. Affärsidén är att hjälpa andra företag att skapa vinst och välmående genom att utveckla ledare och medarbetare med deras unika MT-metod®

Bilagor: Personligt ledarskap

ÖVNINGAR VI GJORDE UNDER FÖRELÄSNINGEN:

Övning: 2 och 2, A säger bra grejer om B. B svarar “Det har du rätt i!”
Övning: Diskutera med sig själv i 30 sekunder: Vilka är de tre viktigaste personerna i mitt liv? (Satte du dig själv som nr 1?)
Övning: med händerna – när man gör något bra “YES”! inne I huvudet. Man sätter fast känslan i kroppen. Bygger mental styrka.
Övning: 2 och 2 Berätta om tre egenskaper om er själva med ett leende på läpparna. Kändes det ovant? Det är sällan vi gör det utan vi är bättre på att släktforska i våra dåligheter.

Text och foto: Sofia Dahlström