Bli en mästare på att hantera din stress!

Torsdagslunch

Lunchföreläsning 12 november 2015

stress
Gunilla Hamrin och Karin Hamrin, Espiro

Hur kan vi ta vara på den positiva kraften i stress så att den hjälper oss att våga 
anta utmaningar, att nå våra mål och att både må och prestera på topp?

Karin och Gunilla har en gedigen erfarenhet av att arbeta med människors utveckling och motivation. Under föreläsningen fick vi tips på konkreta tekniker och verktyg för att stärka den egna förmågan att hantera stress. Genom att använda sig av dessa tekniker och verktyg kan man göra otroligt stor skillnad för stressnivån – och därmed livskvaliteten!

STRESSA SMART – OCH MÅ OCH PRESTERA PÅ TOPP!
Stress dyker ständigt upp i vår vardag och påverkar vår livskvalité. Enkla förändringar i hur vi hanterar stress kan göra stor skillnad. Espiros koncept Stressa Smart innebär att kunna ha fullt engagemang, massor av driv och energi – samtidigt som man hanterar sin stress på ett riktigt bra sätt. Målet är att kunna fortsätta njuta av ett högt tempo och både må och prestera på topp!

Hälsosam stresskurva
Stress i rätt mängd och på rätt sätt är positivt och hälsosamt för oss. Kortvarig stress innebär att hjärnan aktiveras, och den är van att reagera snabbt i extrema situationer. Däremot är långvarig stress negativ, när vår stresskurva ligger konstant på en hög nivå är stressen inte längre hälsosam.

Stressa Smart bygger på tre delar:
Jobba smartare – hur skapar man optimala förutsättningar?
Återhämta dig – vila för kropp och hjärna
Ta kontroll – vi kan påverka våra tankar och därigenom känslor för att kontrollera och sänka stressnivån.

FEM KONKRETA TIPS ATT ANVÄNDA

• Gör en sak i taget
• Fokustid
• Återhämta dig
• Mikropauser
• Play-it-cool

Gör en sak i taget
Vi är ungefär hälften så effektiva när vi gör flera saker samtidigt. Det kan ibland kännas effektivt när vi multitaskar men det är precis tvärtom. När hjärnan växlar mellan olika aktiviteter drabbas vi av onödig stress och det tar både längre tid och vi utför uppgifterna på ett sämre sätt.

Fokustid
Hur länge fokuserar du till 100 % på en enda sak, utan störningsmoment och distraktion? Planera och öka varje ”fokuspass” under dagen och när du verkligen behöver: sitt helt ostört. En metod för detta är Pomodoro som gör det lättare att stänga ute yttre och inre distraktioner. Sätt en timer på 25 minuter, arbeta fokuserat med en uppgift fram till att klockan ringer, ta då 5 minuters paus.

Effektiv återhämtning
Stress och återhämtning och går hand i hand och måste vara i balans. Det finns många sätt att återhämta sig:
– Sömn
– Träning
– Naturen (10 minuter i naturen sänker blodtrycket och växter på kontoret sänker stressnivån)
– Fysisk avslappning – Progressiv muskelavslappning, ljudspår
– Meditation
– Yoga
– Andningsövningar
– Gör saker du gillar, med dem du gillar

Det finns också många bra appar för återhämtning, Karin och Gunilla tipsade oss tex. om appen Relax with Andrew Johnson.

aterhamtning

Mikropauser
Mikropauser under arbetstiden på 1-2 minuter kan ge oss effektiv återhämtning. En mikropaus på förmiddagen och en på eftermiddagen rekommenderas. Tänk på andningen och koppla av i kroppen och musklerna, sänk axlarna.

– Lyssna på musik – musik påverkar oss direkt och sätter oss i olika sinnesstämningar
– Ta ett varv runt huset – en kort promenad ger oss frisk luft, fysisk rörelse och dessutom brukar bra idéer komma upp
– Visualisering – tänk på någon du tycker om, något du tycker om att göra eller ett minne som ligger dig varmt om hjärtat

Play It Cool
Det går att påverka stressnivån genom att göra tvärtom med kroppen och kroppsspråket mot vad man känner inombords. Ändra ditt kroppsspråk genom att röra dig långsamt, sänk axlarna och slappna av i kroppen eller stanna upp i ett leende.

SLUTLIGEN…
stressvilka

 

Tack Gunilla och Karin för en mycket intressant föreläsning!

Systrarna Karin Hamrin och Gunilla Hamrin är utbildade inom ledarskap, stress, psykologi, träning och coaching. Karin är i grunden civilingenjör och Gunilla systemvetare. Deras bakgrund ligger till grund för konceptet ”Stressa Smart” och dess konkreta tekniker och verktyg. De startade Espiro 2007 och har sedan dess hjälpt medarbetare och
chefer på såväl små som stora bolag att sänka stressen och både må och prestera på topp.

Bilaga: Föreläsning Stressa Smart

Text och foto: Sofia Dahlström